Mercat de les Flors, 13 de juliol de 2017
Festival Grec de Barcelona
L'individu al món
Hi ha una dansa que investiga, severa, persistent, profundament contemporània, radical i esforçada a través de la qual es renuncia al principi de categorització. Aposten per oferir una experiència visual i temporal, emmarcada en una reflexió encara més àmplia i que té a veure amb la condició de possibilitat: la de l'existència fugaç. Quan aquesta s'explica a través del llenguatge propi de la dansa, el moviment de l'instant, s'aprofundeix encara amb més intensitat en la idea postmoderna d'individuació: repeticions aleatòries de la mirada. La paradoxa és interessant perquè tot i no ser exclusives de ningú, doncs més aviat pertanyen a les capacitats i aptituds de tota l'espècie, provoquen una fantasia subjectiva, com si fossin patrimoni només de cadascú.
Segurament per això, a la pregunta indirecta que genera el títol de la peça presentada per Constanza Brncic, es respon amb tres parts diferenciades: cadascuna d'elles corresponents a diferents composicions. Les paraules (incompletes?) de l'últim poema de Samuel Beckett; els sons repetitius de Triadic memories de Morton Feldman; i una darrera intervenció en la qual la ballarina i coreògrafa expressa el seu punt de connexió entre aquells materials i la seva expressió artística. L'espectacle, d'una durada aproximada de 80 minuts, no és apte per a qualsevol: és exigent i pausat; en certa mesura excessivament reiteratiu i profundament reflexiu.
Sens dubte el més interessant de What is the Word té a veure amb la posició de l'artista. Aquell estat de somnieig que situaria la seva intervenció entre diversos camins, acceptada la teoria que fos possible res (la res, en sentit etimològic: una unitat). I que per tant aquesta manifestació, aquella condició de possibilitat, fos una opció real, abastable, confirmable a través del gest i el moviment en l'espai i el temps. Doncs bé: Constanza Brncic reafirma la nostra dependència d'un passat sobre el qual, fins i tot desconeixent-lo completament, en som deutors a cada passa. De manera que resulta molt més profitós aprofundir en les travessies que altres abans de nosaltres van fer. Les familiars: àvia i mare (i filla) en els referents de l'artista. I les del pensament: les dues obres de referència sobre les quals treballa aquí.
Dansa i continuïtat acaben sent les temàtiques centrals de l'espectacle. Impossible si no fos defensat per la precisa interpretació de l'artista. I amb un determinant joc de llums i ombres.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada