Centre
Cultural Terrassa, 14 de maig de 2016
Directors
i coreògrafs: Emio Greco i Pieter Scholten.
Cos
de ball: Gaël Alamargot, Alejandro Alvarez-Longines, Manon
Bastardie, Denis Bruno, Vito Giotta, Nonoka Kato, Yoshiko Kinoshita,
Ji Young Lee, Kety Louis-Elisabeth, Aya Sato, Nahimana Vandenbussche.
La
inapel·lable (r)evolució de les coses
Publicat també al portal de crítics Recomana.cat
Això és la guerra. O encara pitjor: la revolució! I quina millor manera de simbolitzar-la que amb aquesta estranya disputa entre ballet i dansa contemporània. Just el projecte de “Le Corps du ballet National de Marseille“ que els seus rupturistes directors artístics estan impulsant: Emio Greco i Pieter C. Scholten. Hi ha una forma de transitar entre la dansa clàssica i els estils actuals? És clar! I formular la pregunta d’una altra manera encara resulta més actual: ¿Hi haurà transició entre un públic amb moltes hores a la seva esquena d’arabescos i aquest altre, pràcticament innocent en la qüestió tècnica, però ben avesat en nous llenguatges? Aquesta és la qüestió forta que planteja la producció que ha arribat al Centre Cultural Terrassa i que també té a veure amb la pròpia programació d’aquest espai privat. ¿Falta públic en una sessió que omplia més de la meitat de l’aforament o es tracta d’una altra cosa? I algunes possibles respostes crec que el Ballet de Marseille les aborda amb intel·ligència i determinació. Veiem-ho:
Encara
és comprensible la dansa? Depèn per a què serviria, contesten a
l’inici de l’espectacle. Si la seva finalitat és connectar amb
allò més primitiu, essencial, extraordinàriament humà com són
els sentiments, és evident que aquest és el millor dels instruments
de comunicació que mai s’ha inventat. Per això de les imatges
quasi tribals que el Ballet de Marseille
presenta els primers minuts: autèntic espai per relligar a
l’espectador amb el més sentit, la instància narrativa sobre la
qual es construeix precisament qualsevol proposta teatral.
Té
lloc llavors la tècnica? I és clar que sí! Perquè depura el gest,
el fa comprensible, explica amb el seu esforç l’essència del
propi humà abandonat a la inclemència del temps i el fa
transformador, generador de vida, inventor de nous mons. No altra és
l’essència de l’art: fer possible l’invisible. Una tècnica
que és també instrumental, que els joves ballarins d’aquesta
companyia executen amb precisió, sense malmetre en l’esforç la
seva capacitat comunicadora.
Ruptura
al capdavall? Ben al contrari: llenguatges que es troben, que
s’aborden mútuament, que es complementen. Una revolució semblant
a la francesa -omnipresent en la proposta que presenten-, perquè tot
canviï sense que res no ho faci: substituint el monarca (ballet) per
la classe dirigent (la dansa), més delerosos que mai de mestratge,
de referents, de figures inqüestionables que ordenin el caos i
convidin a l’experiència estètica particular, on un solo
representa dignitat, un duo el llenguatge íntim i les coreografies
de grup, el triomf del moviment com a estendard del canvi. Així
s’acomiada la companyia després d’una hora d’espectacle,
segurs que no es tracta d’un guerra, ni tan sols d’una revolució,
sinó només de la necessària (i inapel·lable) evolució de les
coses.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada