Teatre Nacional de Catalunya
Sala Tallers, 21 de gener de 2014
Funció prèvia*
Després
de molts anys acariciant la idea, i gràcies a la complicitat del
Teatre Nacional de Catalunya, Cesc Gelabert presenta un espectacle de
dansa sobre la seva altra passió: el futbol. Serà un dels èxits de
la temporada. Dissenyat des de l'entusiasme i la voluntat d'unir
disciplines, resulta irregular i genera interrogants sobre el seu
resultat.
Traces
sobre el Camp Nou: Foot-Ball
de Cesc Gelabert
Es
tracta d'una peça polièdrica: d'una banda hi ha una enorme
projecció de Jordi Morató al fons de l'escenari amb reconeguts
futbolistes, especialment del Futbol Club Barcelona, protagonitzant
seqüències d'aquelles que es mantenen a la retina per la seva
bellesa, perícia o sorpresa. De l'altra, un joc de llums efectista
de Conxita Pons i una música incidental de Borja Ramos, que
focalitza al màxim els vuit ballarins, joves, flexibles i resolutius
i que fan de mirall de les imatges projectades. Coreografiar
l'instant: petits passis, rebots, xuts, driblatges, parades,
atansaments, gols, celebracions, etc... que ben bé poden resumir una
manera d'entendre el futbol i una estètica del moviment, entès
aquell esport com a espectacle lluminós, especialitzat, estratègic,
mil·limetrat en la seva execució, on el grup treballa al servei
d'un objectiu. I on l'entrenador és el capità de les intencions:
gestor i cap pensant. Reforça aquesta idea l'aparició del mateix
Cesc Gelabert en dues ocasions, d'igual manera que recordem el
protagonisme en segon pla que el mateix Guardiola va tenir el temps
que va ser al capdavant d'aquell equip. Els jugadors, en aquest cas
els ballarins, despleguen un conjunt de sàvies intervencions,
normalment col·lectives, i amb alguns moments solistes. I
distribuïts sobre una gespa de llum i amb un acolorit vestuari de
Lydia Azzopardi, pugnen en temps real per captar l'atenció del
públic, mentre la projecció desplega també fragments, línies
traçades i es representen esquemàticament els desplaçaments sobre
la gespa, en una de les imatges més interessants que procura aquest
espectacle. La interpretació dels ballarins és prou bona, tot i que
acusen poca maduresa en el gest, el que ocasiona alguns
desajustaments si es mesura des de la perspectiva dancística: la
complexitat dels moviments que executen requeriria un major nivell de
disciplina i una elaboració més alta que no pas la que ofereixen,
perquè s'emmirallen en esportistes d'alt nivell. Una circumstància
aquesta que probablement passarà desapercebuda entre els afeccionats
al futbol, però que cal constatar en una crítica de dansa. Aquest
aspecte i una certa saturació visual per aquella presència en
paral·lel del moviment en viu i la imatge, i la textura general de
la gespa simulada i el vestuari són els dos aspectes més irregulars
de la proposta.
Més
enllà de les qüestions tècniques, no podem obviar participar aquí
en la discussió de si una obra com aquesta uneix futbol i dansa. I
el que és més interessant: si permet fer entendre a l'afeccionat
d'aquell esport que alguns codis d'interpretació són compartits.
Aquesta és la qüestió fonamental. Penso que acceptar aquesta tesi
seria com donar valor de coreografia al moviment del cor, o el de les
cames quan passegem. És obvi que hi ha una bellesa del gest, fins i
tot en la seva rutinització i qualsevol queda estorat en veure les
proeses de què són capaços alguns jugadors, o la que significa el
propi miracle del moviment muscular. Però hi ha un aspecte que no es
pot obviar: i és el de la intencionalitat o sentit de la construcció
d'una peça de dansa, que té una traducció de llenguatge en les
notacions gràfiques que es fan sobre el paper o l'escenari, i que el
ballarí executa, en una “corporització”, una incorporació a
l'interior del seu propi organisme, implicant-hi tota la seva
potencialitat, que passa pel control muscular, esclar, però sobretot
per la seva interpretació cognitiva i emocional, en un context
dramàtic o contextual determinat. Això fa que cadascuna de les
seves execucions no responguin a una lògica d'objectius terminals
(com seria la de l'esforç col·lectiu per marcar un gol i guanyar
un partit), sinó a la necessitat de traçar gestos efímers en
moviment. I sincerament: tota aquesta petita obsessió artística
dels ballarins, em costa poder veure-la en el cos dels futbolistes.
* Nota:
aquestes impressions són de la funció prèvia del dia anterior a
l'estrena. Podria ser que en la seva versió definitiva l'espectacle
hagi variat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada