Mercat
de les Flors, 25 de gener de 2015
Cicle
LandHol: viatges d'anada i tornada a Holanda
Tomografia
matemàtica de la dansa
Participa aquí en el “diàleg” sobre Lucinda Childs d'aquesta primera entrega dels Països Baixos, amb altres quatre intèrprets i la nova versió ideada per Nicole Beutler. En la primera peça, Radial Courses (1976), talment com si es tractés d'uns cavalls donant voltes al tancat, es presenten amb una seqüència indesxifrable de moviments i gestos rutinaris (fabulosa la resistència i sincronització d'aquests ballarins) amb què es construeix una mirada pautada, però alhora plena d'esperes i de canvis en el ball. Una breu explicació cap a la meitat de la representació, on es desvetlla la comptabilitat i les seccions en què està distribuïda, obre el miracle de la participació dels observadors, situats al voltant del cercle imaginari, i que avançaran mentalment els passos de la coreografia. Quina cosa hi ha en l'interior de la dansa sinó la pulcritud del ritme i l'ordre d'un cos sotmès a la disciplina del moment? Quina la manera més fàcil de control que la seva socialització? I què és la dansa contemporània sinó escissió entre sentit i significat?
Opera un mecanisme semblant Interior Drama (1977), la segona entrega d'aquesta sessió. Idèntic esquema de perfecció i de pautes representatives, que esdevenen una altra cosa amb l'anunci per micròfon del títol de les tres seccions en què es divideix: primera, segona i tercera parts d'aquell drama. Simple, oi? Però és tan suggeridor que fa pensar en una dansa alliberada de tota notació lingüística, no tant perquè sabem que el discurs és allò que ens determina, sinó perquè igual seria possible imaginar un altra forma de pensar. I això només és viable quan artistes com aquests se salten totes les convencions, com ho fa l'Aimar, les modes i els corrents majoritaris, per fer-nos memòria que ja a la post-modernitat, en els llunyans anys 60-70, alguns van intentar-ho.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada