Teatre
Gaudí, 29 d'agost de 2014
Fenomen
teatral de l'estiu barceloní Bare: A Pop Opera va ser estrenada l'any 2000 a Los Angeles. Ha arribat a la ciutat gràcies
a l'entusiasme i tossuderia d'una part de l'equip que l'ha
representat aquests dos meses i ha tingut una gran acollida de públic
i crítica. És un musical amb tots els ingredients necessaris: una
història emocional, amb fragments melòdics accentuats i defensat en
aquesta versió catalana per un grapat d'entusiastes i entregats
intèrprets. Encara seguirà havent-hi descreguts, ja ho sé, però
aquest gènere pràcticament desconegut (o lamentablement famós per
espectacles de gran format però sense cap ànima) no
només té escassa tradició entre nosaltres: és tracta més aviat d'una
intencionada exclusió dels escenaris per part de programadors i
responsables de la gestió cultural. Crec que els fa por el seu
potencial popular, mentre desplega en paral·lel un paper reflexiu i
punyent. És el cas de PSDTLC,
on s'hi poden trobar diversos fils argumentals, per bé que l'homofòbia interioritzada és l'eix central de la trama.
Impossible
no enamorar-se d'un dels protagonistes: en Peter, interpretat per
Marc Flynn. La veu d'aquest artista i, el que és més important, el
seu desplegament actoral ple de tendresa i senzillesa el converteixen
en un mirall on és fàcil que el públic pugui reconèixer-s'hi:
l'amor romàntic. El paral·lelisme amb Romeu
i Julieta
és present en tota l'obra, no només perquè en l'internat on se
situa la peça la troupe
assaja una representació d'aquella història, sinó perquè
s'endevina en la intenció dels seus creadors una voluntat educativa
(el llibret és de Jon
Hartmere, Jr.) Aquesta és una història d'amor gai adolescent: sí.
Però adreçada a fer pensar a tot el públic: aquella
interiorització no seria efectiva si l'escola -per fi!- fos un espai
de diversitat. Una cosa que encara avui dia no podem afirmar.
Obra
coral, PSDTLC
té moments per a diversos lluïments: la cançó Bare,
cap al final de l'espectacle, permet al rol de Jason (Víctor Arbelo en les
darreres funcions) un duo de gran impacte emocional amb Peter. En
general la segona part de la funció incrementa el to amb respecte a
la primera i permet copsar la força dels actors i sentir-los cantar.
El gran problema al Teatre Gaudí és la sonoritat, que ennuega els actors i impedeix la comprensió completa del text cantat (adaptació
efectista i transparent de l'intèrpret de Matt: Marc Gómez). Els
rols secundaris, Ivy (Anna Herebia) i Nadia (Iskra Bocanegra), així
com el mateix Marc se situen en l'àmbit de l'excel·lència, per bé
que la maduresa definitiva l'aporten el mossèn (Eduard Doncos), la
Germana Chantelle (Llucy Lummis) i Claire (Anabel Totusaus en aquesta funció) i salven
alguns moments d'exageració interpretativa en el qual cau part de
l'elenc, amb unes veus exquisitament enquadrades i ajustades als seus rols adults. La resta de la companyia és diversa (i jove) i apunten moments brillants al costat
d'altres més discutibles: és també el cas de les coreografies, on
el Gerard Mínguez té un dels protagonismes més divertits i ben
executats; com genera, per contra, una certa indiferència el quadre final de la
representació ballada per part d'altres dos intèrprets. Ballar, cantar i actuar bé... Heus aquí la qüestió del teatre musical!
Què
passa doncs? PSDTLC
sí o no? Veureu: es tracta d'una altra cosa. Si no es fa possible
l'accés regular, constant i continuat del gran públic a teatre musical de qualitat (com és aquest cas) no serà
possible disposar mai de bons cantants, bons ballarins i bons actors,
les tres exigències bàsiques (i inseparables) d'aquest gènere.
Correm el risc d'enlluernar-nos si no veiem més coses... Per això
és de celebrar el gran èxit d'aquest estiu, en ple ferragosto,
perquè demostra que hi ha gent amb confiança suficient per anar,
omplir el teatre i gaudir de la proposta. La resta és perseverança
i aprenentatge, un camí que estic segur que la companyia ha
transitat aquests dos mesos al Teatre Gaudí i faran en un futur:
gràcies Daniel Anglès!
I
per part nostre? La reivindicació d'una cartellera farcida de teatre
musical i el compromís de criticar-la com a autèntic "públic professional"!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada