El Festival Sâlmon< 2013 tanca
edició aquests dies, amb èxit de públic. Tres setmanes per mostrar
algunes de les residències artístiques al Graner i del projecte
europeu modul-danse, liderat pel Mercat de les Flors amb altres 19
cases de dansa. Al voltant del cos i del moviment s'han vist propostes
d'alta qualitat. De la mà d'un ballarí eslovè han arribat dues de les més fascinants.
Segurament
acabarà sent el protagonista indiscutible de l'edició. En dues
sessions presentava una improvisació amb Martin Kilvadi (membre de
Les Slovaks, col·lectiu molt reconegut pels espectadors del Mercat).
Still és
una trobada que fa Jurij cada cop amb un artista diferent i durant 10
dies. Aquest cop ha tocat al Graner, amb Martin. La primera
presentació amb públic va ser amb música de Beethoven, la segona amb
Scarlatti. També havien assajat sense acompanyament, com ens explicarien
després: perquè es tracta de dues intervencions de quinze minuts
amb un diàleg entre ells primer i finalment amb preguntes del
públic. La improvisació és una tècnica que requereix destresa
mental i rapidesa física: adaptar-se al company de ball i reflectir
en el gest tot aquell conjunt de sensacions que el moment genera. El
resultat en aquest cas depassa una simple aproximació. Creen
intensitat comunicativa d'anada i de retorn, en la que l'espectador
-assegut al voltant de l'escenari per a l'ocasió- pot arribar a percudir la
fortalesa del moviment i la subtilesa de l'acció. Va resultar una experiència magnífica.
Però
Jurij Konjar encara estava en disposició d'oferir un dels moments
memorables del Festival Sâlmon< 2013 en sessió única: la
interpretació, amb la música en directe de clavicèmbal a càrrec
de Dani Espasa, de les Variacions Golberg de Johann Sebastian Bach.
Probablement el solo
de major amplitud i complexitat tècnica que hem tingut oportunitat
de veure els darrers mesos. S'explica que el ballarí, cap al 2007,
va veure per primera vegada en vídeo el treball de Walter Verdinas,
basat
en la performance de Steve Paxton,
sobre la versió musical de Glenn Gould.
I durant més d'un any i mig, per circumstàncies personals que
encara fan més gran el treball, va assajar diàriament amb aquesta
peça. El resultat d'aquell esforç i dedicació és excel·lent: un
recital interpretatiu antològic, ple de matisos, d'exigent
fisicalitat, fort com l'impuls de la voluntat i delicat com
l'acceptació de la limitació, farcit d'instants de gran bellesa i
commoció emocional, ballat en un escenari que queda petit per a
totes les exigències del relat que Jurij pretén dibuixar,
incardinat en la pròpia experiència personal i del cos en evolució amb
què l'autor va enfrontar aquest treball, i tècnicament impecable.
Tot un festival en un sol home, acompanyat amb la tensió i la velocitat
necessàries amb la que Dani Espasa toca la partitura, en una nova
demostració de la versatilitat i els múltiples accents amb els què
el músic treballa.
Indiscutible: Jurij Konjar mereix el premi a la millor interpretació del Festival Sâlmon< 2013.
Still
Mercat de les Flors, 31 d'octubre de 2013
idea: Jurij Konjar
Ballarins: Jurij Konjar & Martin Kilvadi
Les Variacions Goldberg
El Graner, 1 de novembre de 2013
Ballarí: Jurij Konjar
Clavicèmbal: Dani Espasa
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada