Thomas Noone Dance
Coreografia: Joan Clevillé
Ballarins: Alba
Barral, Javier G. Arozena, Karolina Szymura, Jerónimo Forteza
Espai Dansat - Sat Teatre, 13 de setembre de 2013
© Manu Lozano - TND |
Són
molts els ballarins i coreògrafs que fora de les nostres fronteres
estan obrint-se un camí existós. És el cas de Joan Clevillé,
convidat a crear una nova peça amb la que la Thomas Noone Dance
inaugurava temporada, dins del programa Dancing Partners que durant
tres dies porta a l'Espai Dansat del Sat Teatre un bon grapat de
joves companyies d'arreu.
La
proposta de Joan Clevillé, d'uns 20 minuts de durada, aborda la
qüestió de les tensions emocionals. Les claus des de les quals
llegir la coreografia són molt properes als referents de qualsevol:
des de la roba que els ballarins van escampant a terra just començar
la funció; passant per un remarcat esperit juganer en els moviments
dels quatre ballarins; com en la resolució final, on tot esclata en
un caos visual del qual també en prenen part els objectes,
particularment un penjador de roba.
Sempre
he parlat en clau de quotidianitat quan m'he referit a les peces que
he tingut oportunitat de veure de la Companyia Thomas Noone Dance.
Això és un mèrit de qualitat si tenim present que el llenguatge
propi de la dansa és abstracte. Els seus ballarins semblen talment
els amics amb qui sopes aquesta nit, enfrascats en un remolí de
sentiments, un relat de conflicte d'interessos, on també els porta
aquesta vegada Joan Clevillé, arrelats a una realitat tan confosa,
contradictòria i ridícula com ho és la naturaleda pròpia de
l'amor. El mèrit d'aquesta peça, doncs, ha de ser plenament
compartit amb els intèrprets.
Malgrat
tot, hi ha una certa persistència en el fenòmen emocional enfront
de l'acció física que deixa un pèl orfa de ritme el treball que
s'ha present. Potser hi ha un excès d'aprofundiment en el caràcter
psicològic dels personatges en detriment d'una major projecció en
el gest. Com si hi hagués una dependència amb respecte de la imatge
de caos final (a la manera com aquest ocupa la realitat en la que
s'enmiralla), quan precisament és aquesta la causa que provoca el
moviment. Si la dansa és essencialment inestabilitat, crec que ha de
ser la protagonista sobre l'escenari en un relat com el que ens
ocupa. Un detall de cadència del propi espectacle que no desvirtua,
de totes maneres, el conjunt i que deixa ganes de veure (i espero que
ben aviat) noves propostes coreogràfiques de Clevillé als escenaris
catalans.
Revista Susy-Q, novembre-desembre'13
Revista Susy-Q, novembre-desembre'13
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada