Compagnie
Sébastien Ramirez & Honji Wang
Festival
Grec de Barcelona 2013
Mercat
de les Flors, 30 de juliol
Darrera
proposta de dansa del Grec 2013 al Mercat de les Flors: Sébastien
Ramirez & Honji Wang. Hip-hop i dansa contemporània. No amb la
voluntat de crear una peça de fusió, interacció entre dos
llenguatges o contacte entre mons diversos. Sinó per dinamitar
aquella classificació: una companyia que balla, amb la certesa que
l'espai fèrtil on es delimita l'art és en la frontera.
Sobrevolar:
hip-hop i dansa contemporània
© Jim Deblock |
Hi
ha títols d'espectacles ben explícits: Borderline.
I hi ha imatges promocionals que resumeixen a la perfecció el seu
esperit. Com hi ha afortunades ocasions, com aquesta, per atansar-nos
a la diversitat de cultures urbanes que la dansa i el moviment
generen. Transicions entre estils, com la que el perpinyanès
Sebastien Ramirez, format en el b-boy,
i la berlinesa Honji Wang, iniciada en el ballet clàssic, han anat
fent en el seu trajecte professional fins al hip-hop i la dansa
contemporània. Sense ruptures: tal i com es transita per les
fronteres naturals. Sempre atents per denunciar les paraules (i els
gestos) que insisteixen en marcar artificioses línies divisòries.
Però ballar aquest
argument, com no podria ser d'altra forma, és només l'excusa per
posar en evidència les múltiples ocasions en què establim límits
que són fruit de la nostra pròpia incapacitat: els culturals, els
lingüístics, els socials, els polítics o els de gènere. Diversos
exemples que la companyia va presentant amb apunts escenogràfics
clarament delimitats: els barrots de l'habitació on fem vida; els
vestits amb què ens presentem en societat; o els feixos de llum que
marquen el territori prohibit. En definitiva: tot allò que dibuixa
el traç del que ens separa dels altres.
© Jim Deblock |
I
és aquí, precisament, on Borderline
arrisca una proposta suggeridora: en l'escena de dos cossos
entrellaçats físicament i que molt lentament van desplaçant-se; en
les imatges bellament colpidores amb que s'enceta l'espectacle i en
les què, en un equilibri de forces i a través de cordes, volen
sobre l'escenari; en la comicitat de les ballarines, vestides amb
tutut i sabates de tacó impossible; o en els instants finals en què
totes les disciplines artístiques de la vetllada es barregen, en un
duo de forta càrrega emocional.
Perquè del que es
tracta, efectivament, és de la constància de les forces oposades
d'igual intensitat que pugnen entre elles indefinidament,
inconscients de què la seva suma sempre és l'equilibri. Doncs per
sobrevolar amb el propi cos, importa poc si és fa amb un gest o amb
un altre. Perquè l'objectiu és dansar per sobre els límits que ens
han estat definits.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada