Teatre-Auditori de Sant Cugat
18 de maig de 2013
El
Teatre-Auditori de Sant Cugat acull la gira que la companyia està
fent del drama shakespearià, amb una mirada del coreògraf Goyo
Montero carregada de lirisme i protagonitzada pel tarragoní Aleix
Mañé en el rol de Romeu.
Són
diversos els accents que una obra com aquesta permeten i en la
història de la dansa han estat múltiples: és part de la grandesa
d'un gènere, el de la tragèdia representada, que l'escriptor
universal popularitzà entre els seus coetanis. Serguei Prokófiev,
el 1936, creà la música per a ballet: rebuda llavors amb
dificultats, però un èxit esclatant en la seva estrena. La base
melòdica, les pronunciades variacions sobre el tema de Julieta i el
tema principal, el Ball dels Cavallers, han fet de l'obra un clàssic
del repertori. El 2009, Goyo Montero, estrenà a Nuremberg la versió
que ara ha dirigit amb la CND, amb una intencionada èmfasi
en l'expressió subjectiva de la parella protagonista: una magnífica
oportunitat per descobrir la potencialitat d'Aleix Mañé (precís,
desbordant de tensió innocent) i la ballarina principal de la
companyia Marina Jiménez (un espectacle de perfecció tècnica i
contenció emocional). El duo amb el que tanquen la primera part de
l'espectacle és de gran torbació:
sens dubte el més destacat de tota la representació.
Tot
i així, entre aquests Capulets i Montesco, sembla interposar-se
sempre la música del geni rus. Caracteritzada pels contrastos
narratius, de breus passatges, que salten bruscament de la poesia
subtil dels sentiments a la tensió de l'acció de grup, no
s'aconsegueix plenament l'enllaç entre aquells contrastos, quedant
el cos de ball clarament segregat del nucli fonamental de l'obra.
Sembla com si l'intencionat accent líric amb què Goyo Montero vol
embolcallar la història, fos incapaç d'incloure el context en què
té lloc. De manera que sempre amb intenses interpretracions, com la
del narrador (amb un posat circumspecte perfecte per al rol de Mab);
la de Mercutio (brillant el ballarí principal Javier Monzón, amb
una expressivitat d'alta qualitat); i la de Lady Capuleta/Arna
(Elisabet Biosca, una de les presències escèniques més
impactants); la resta de la companyia no s'integra plenament en el
festival d'emocions en el que es vol transformar la història. Potser
perquè del drama (en el sentit més literal: “del dolor”) se'n
parla poc en aquesta versió i, també, perquè l'escenografia no
ajuda gens ni mica en el conjunt de l'obra, generant fins i tot un
seriós entrebanc perquè mai no s'arriba a entendre el sentit d'unes
bastides, que no tenen ni tant sols utilitat decorativa.
Magnífics
solistes; encertada elecció dels protagonistes; oportunitat màgica
perquè a casa nostra puguem lloar la feina dels nostres ballarins (i
el pati de butaques va respondre amb entusiasme i entrega); lluent
retrobada amb la CND a Sant Cugat; exquisida orquestració;
universals drama i música; per a una vetllada que en el detall
arriba a quotes d'excel·lència, però irregular en la seva
globalitat.
I
és que el destí és allò que passa en el micromón dels cors, però
en el context general d'on succeeix. I la CND de José Carlos
Martínez segueix lluitant incansablement per aconseguir el seu nou
espai en el panorama de la dansa a Espanya, i disposa de grans
ballarins per a fer-ho; però queda encara lluny d'haver-se
reconciliat amb el seu passat com a grup.
Elenc:
Julieta,
Marina Jiménez
Romeu,
Aleix Mañé
Mab,
Allan Falieri
Mercutio,
Javier Monzón
Tibaldo,
Joel Toledo
Benvolio,
Daan Vervoort
Lady
Capuleta/Ama,
Elisabet
Biosca
Paris,
Ryan Ocampo
Mossèn,
Rodrigo Sanz |
Direcció
i coreografia
Goyo
Montero
Música
Serguei
Prokófiev (1891-1953);
Musikverlag
Hans Sikorki,
Hamburg
Escenografia
Goyo
Montero
Verena
Hemmerlein
Vestuari
Verena
Hemmerlein
Goyo
Montero
Il·luminació
Goyo
Montero
Olaf
Lundt
Assistent
al coreògraf
Iván
Gil Ortega |
Cos
de ball
Mar
Aguiló
María
Andrés
Aída
Badía
Lucie
Barthèlèmy
Eugenia
Brezzi
Rebecca
Connor
Kayoko
Everhart
Sara
Fernández
Emilia
Gisladöttir
Jessica
Lyall
Allie
Papazian
Yae
Gee Park
Inês
Pereira
Nandita
Shankardass
Giuseppe
Dagostino
Antonio
De Rosa
Erez
Ilan
Toby
William Mallit
Javier
Monzón
Doron
Perk
Anthony
Pina
Mattia
Russo
Iván
Sánchez
Rodrigo
Sanz
Vincenzo
Turiano
Lucio
Vidal |
Altres crítiques en aquest bloc de la CND:
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada