dissabte, 22 de setembre del 2012

Ce que j'appelle oubli


Ballet Preljocaj
Biennale de la danse, Lyon
21 de setembre de 2012

http://www.biennaledeladanse.com


Amb molta expectació i un ple total al Théâtre des Celestins, Angelin Preljocaj presentava a la Biennal de Lió la darrera de les seves creacions, a l'espera de l'anunciada adaptació de “Les mil i una nits”. Difícil quedar-se indiferent davant d'una història com la que ens ocupa, especialment vinculada a la ciutat que acull aquests dies aquesta creació: la violència contra un rodamons desfermada en un supermercat de la banlieue de Lyon el 2009, i que Laurent Mauvignier ha relatat en un llibre (2012) que Preljocaj diu admirar per la seva poesia i posicionament polític. El coreògraf utilitza com a base aquell text, utilitzant el recurs d'un narrador i set ballarins. Novament la qüestió de la carta de ciutadania entre les preocupacions del país veí, a l'escenari. I novament un públic entregat, a camí entre la sorpresa (quasi un minut va trigar en posar-se a aplaudir des què s'apaguen els llums de la sala al final de l'hora i mitja de drama) i els (discrets) bravos, però la insistència perquè la companyia aparegués una i una altra vegada a saludar.

La veu de Laurent Cazanave (narrador) és clau en tota la proposta. És un treball impecable, esquinçat, ple de matisos, amb una projecció vocal exquisida i energia pletòrica. El text, difícil, sobretitulat en anglès, deriva en musicalitat. No és imprescindible seguir-lo fil per randa, perquè se sustenta en l'experiència de la por que produeix la violència gratuïta i que sap transmetre amb contundència, en un monòleg ple de reflexions que culmina amb una apel·lació insidiosa: malgrat tot el que he estat capaç de dir-vos aquí sobre les conseqüències dels (mals) actes humans, no se m'acut com intentar explicar-vos res més. Només és possible que ho entengueu si he aconseguit fer-vos-ho sentir. Una idea que encara impacta més en l'espectador que les pròpies imatges que el cos de ball ha anat creant al llarg de l'obra. En la primera part, Cazanave actua en els extrems de l'escenari, permetent així una doble lectura dels fets explicats: la narració i la interpretació del cos de ball, treballada segons explica Preljocaj a partir d'improvisacions. Els darrers minuts es deixa contagiar pel gest de la dansa de la què en pren part amb els ballarins (de fet només hi apareix una noia en tota l'obra) en els quadres finals.

La companyia, durant tota la peça, al costat del recitatiu, posa l'accent definitiu: les paraules poden -i volen sovint- tenir diversos significats. El joc de transmissions és complex i molt particularment quan s'inflama de poesia, perquè arremet contra l'espectador, convertit així en improbable receptor de sentit. Els cossos ballant, en canvi, com en aquesta obra, es converteixen en nítids coneixedors de l'experiència emocional d'aquells mots, des del moment en què es converteixen en protagonistes indiscutibles de la violència física que retraten. Sense estridències, de totes maneres, perquè faria impossible la seva digestió, però des del convenciment de què el gest clar, senzill, pausat i contundent és un llenguatge prou universal com perquè qualsevol pugui sentir com a propi l'infern que un qualsevol d'entre nosaltres va conèixer, per causa d'uns altres també qualsevol.

No era una banda organitzada, ni fúria desfermada, tampoc la defensa de pretesos interessos legítims, ni una lluita per aconseguir quelcom... És només la constatació (una vegada més) de fins quin punt és humana, massa humana, la violència. I com aquesta pot ser, només, banal.

Davant d'aquesta realitat, una reflexió com la presentada aquests dies a Lió és imprescindible per recordar-nos els límits que mai hauríem de traspassar en societat.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada