Iphigenie auf Tauris, de Christoph Willibald Gluck
Tanztheater Wuppertal – Pina Bausch
Gran Teatre del Liceu, 4 de setembre de 2010
Transmutats en ballarins - cantaires en boca d’altres, els protagonistes encaren la substitució en escena, sense pretendre ballar com qui canta, no en va precisament perquè les veus de tots els solistes (també dels cors) que participen en la funció inaugural del Liceu 2010-11 tenen l'estrany prodigi de ser protagonistes centrals, malgrat trobar-se situats en el prosceni lateral del primer pis. Però és just per la grandesa de la proposta de Pina Bausch, amb absolut magisteri , que va fer posar els ballarins al servei de la comprensió de l'obra, subratllant, emfatitzant quan cal, o amb discreció escènica si és necessari per deixar que la música i la història preguessin el vol, de manera que la plasticitat de moviments subtils i tranquils a voltes, també violents i vívids quan cal, poguessin conjugar perfectament, delicada, precisa i recitativa. Primera de les transmutacions de l'espectacle, doncs els canvis d'actors - cantants per ballarins - actors, és en servei a l’obra.
Una historia també transmutada en amor entre amics i no la clàssica d'amants tràgica i sobtadament esquerdada pels avatars del destí, sinó una de bella, entre amics inseparables, que estan disposats a morir junts si l’ira dels déus així els ho demanessin, abans que no acceptar el sacrifici només d'un dels dos, tal és l'ensenyança d'aquesta tragèdia grega que, estranyament "acaba bé."
Serà la bellesa delirant dels dos amics ballant, mostrant la seva unió, incorporats l'un en l'ànima de l'altre, en duets superiors, sensibles i delimitats amb un extraordinari Pau Aran Gimeno (que no només no decep en la seva actuació a casa, sinó que impressiona de manera extraordinària per la seva ductilitat, la sinceritat dels seus gestos i el coratge dels seus moviments) que no era altra el final possible: un públic entregat, sabedors que hem encetar temporada amb una obra de dansa i òpera, transmutada perquè són només els ballarins els ocupants d’escena, però el més proper a una experiència de teatre total.
Vols veure un curt on balla en Pablo Aran? Molt atents quan torni per Barcelona!
Crítica de La Vanguardia
Col·laboracions
- Pàgina d'inici
- Festival Grec 2013
- Trayectos Zaragoza 2013
- ImPulsTanz Viena 2013
- Festival Grec 2014
- Fira Tàrrega 2014
- Festival TNT 2014
- Mes de Danza Sevilla 2014
- Festival Grec 2015
- Fira Tàrrega 2015
- Mercè Arts de Carrer 2015
- Festival TNT 2015
- Festival Grec 2016
- Festival Grec 2017
- Temporada Alta 2017
- Festival Sismògraf 2018
- Festival Grec 2018
- Pedra en Viu, Mostra Escènica Menorquina 2018
- Fira Tàrrega 2018
- Festival TNT 2018
- Mes de Danza Sevilla 2018
- Festival Sâlmon 2019
- Dansa. Quinzena Metropolitana 2019
- Sismògraf 2019
- Festival Grec 2019
- Deltebre Dansa 2019
- Mes de Danza Sevilla 2019
- Fira Tàrrega 2019
- Festival Sâlmon 2020
- Festival Grec 2020
- Festival Dansàneu 2020
- Dansa València 2021
- Festival Grec 2021
- Festival Dansàneu 2021
- Fira Tàrrega 2021
dissabte, 4 de setembre de 2010
Iphigenie auf Tauris
Etiquetes de comentaris:
Companyia Pina Bausch,
Dansa,
Òpera,
Òpera i dansa,
Pau Aran Gimeno
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada