Hofesh Shechter Company
Mercat de les Flors, 4 de febrer de 2016
L'art de
l'amor
La
destresa consisteix en fer bones preguntes i no pas en respondre-les.
Ja ho sabem d'antic que l'amor és un inabastable per al raonament i
just per això mateix cal recercar ben endins, allunyats de les
fórmules ad hoc, i acceptar la indigència des de la qual abordem la
qüestió. Una bona interrogació obre sempre un camp il·limitat a
l'expressió, i l'art se'n beneficia perquè troba l'espai suficient
on manifestar-se, sense lligams que l'encotillin. I el resultat,
naturalment, no podria ser un altre que una nova bateria de dubtes:
l'única autèntica i genuïna funció del pensament.
Sembla
que Hofesh Shechter s'ha retrobat parcialment amb el mètode i en un
període que abasta des del novembre de 2014 al juliol de 2015, en
plena crisi dels quaranta com mig insinua en la veu en off de la
primera peça, ha coreografiat un tríptic amb un desplegament
desigual però sempre fascinant des del qual llença cap al públic
una singular invitació per acompanyar-lo en aquell procés de dubte
al voltant de les relacions humanes: la intimitat, la passió i la
banalització. Tres creacions que entrelliga, com és habitual en
ell, amb un sentit de circularitat amb què clou la tercera part.
the
barbarians in love és
l'arrancada contundent i desfermada que qualsevol espera de la
companyia anglesa. Amb un protagonista d'excepció: el joc de llums
de Lawrie McLemman. És una declaració de principis que el mateix
Hofesh s'encarrega d'explicar: “no sé què us hauré de dir sobre
tot plegat”. La millor manera d'acceptar el caos en el qual
qualsevol s'endinsa quan s'enamora. Aquesta manera de despullar la
pròpia inseguretat, d'obrir en canal les emocions, queda senyalada
en la gesticulació nerviosa, impetuosa dels sis ballarins, enèrgica
i translúcida d'una inquietud essencial des de la qual ens parla el
coreògraf. És el fragment més fàcil de reconèixer de la dansa
lluminosa i obscura alhora del grup: aquella forma tan particular
d'aprofundir en la matèria desesperada des de la contundència del
cos desbordat de moviment. Aquest contrast entre la simplicitat de la
pregunta i la complexitat de la reacció de la frase coreogràfica és
justament l'espai de manifestació de l'artista.
tHE
bAD: resulta incòmode l'espera
de vint minuts per tal que els ballarins puguin enfundar-se un vestit
daurat i es justifica també perquè les tres peces presentades no
tenen una solució de continuïtat clara: el joc consisteix en seguir
interpel·lant i en la segona part toca el torn a la qüestió de la
passió. És aquí on Hofesh madura un estil preciosista i delicat.
Despullada de complexitat dramatúrgica, la coreografia remou ben
endins en les entranyes del misteri. De gran dificultat tècnica per
als cinc ballarins que la protagonitzen, amb salts narratius i potser
més llarga del necessari, és la més rica en diversitat gestual i
apunta noves vies de manifestació, maneres de compondre els quadres
de grup que és probable estiguin inaugurant una nova etapa creativa:
caldrà veure-ho en futures produccions. En tot cas es tracta de la
confirmació que la mirada s'obre a l'exterior des de la foscor i no
a l'inrevés: ens responem perquè dubtem.
two
completely different angles of the same fucking thing
clou la vetllada. Tot massa evident: se li escapa de les mans. Ni la
música atronadora -potser no tant com en obres anteriors-, ni allò
que s'explica, ni la interessant combinació de vestuaris
representant les tres peces, aguanten el gir: aquí s'afirmen coses,
sobre la banalització de l'amor. I això traeix el sentit del
conjunt. Es perd la màgia. No interroga. Fa fora l'espectador del
joc: guanya el particular punt de vista de Hofesh Shechter.
Segurament el compartim. Però és una llàstima perquè no és
generador de preguntes essencials sinó de posicionaments. I com era
d'esperar, el seu art queda ressentit quan cau en aquesta
simplificació.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada