Manuel
Roque
Sala
Hiroshima, 8 de gener de 2016
Publicat també al portal de crítics Recomana.cat
Inaudit
Com si
es tractés d'una matèria flexible i modelable. El cos del ballarí
Manuel Roque diu coses estranyament comprensibles. Es mou en una
direcció diferent, com travessat per coordenades espai-temporals que
pocs altres saben. No és només perquè fa gestos i moviments que
semblen impossibles al comú dels mortals. És bàsicament perquè
transforma la substància pròpia en plàstica. De manera depurada.
Amb la calma de qui se sap aliè al llenguatge habitual. La tècnica
que executa amb tors i braços és quasi una metamorfosi
en directe. Un crit eixelebrat, fins a un punt inaudit, utòpic,
allunyat de la robustesa amb què analitzem la realitat. La de
caràcter material, és clar, com una gran roca que al costat de
l'escenari presideix l'espectacle. Però també l'espiritual, amb la
música de Fauré acompanyant
aquesta lliçó de transfiguració corporal en què es converteix
l'espectacle Data.
És
excessiu tot plegat! En el bon sentit de la paraula. Un estat creatiu
on res no importa com el propi moviment. On porta al límit les
capacitats i se sotmet a l'extrem de la flexibilitat, del gest
discordant, de la figura mal·leable, de la imatge retorçada.
Alliberant així el conjunt de significants possibles. Com qui estira
les paraules, n'inventa de noves i exclama expressions que contenen
en el seu interior gradacions de matisos, colors mai abans vistos,
notes que eren inaudibles.
Data
és el resum de la història d'un cos. La de la humanitat globalment.
La de la vida. La d'aquest extraordinari intèrpret. La de qualsevol
de nosaltres: Requiem
aeternam dona eis, Domine (concedeix-los
el descans etern, Senyor). Perquè després de
l'esforç singular, bé que el mereixerem.
Data (extraits) from cie manuel roque on Vimeo.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada