Dins
del cicle que el Teatre Lliure, durant la temporada actual, ha
dedicat al tema dels diners, es programa fins el 17 de maig Frank
V (Opereta d'una banca privada)
de
Friedrich
Dürrenmatt i amb música
de Paul
Burkhard. L'adaptació de la versió catalana és de Sergi Belbel i
la direcció de Josep Maria Mestres. Una sòlida aliança per
intentar atansar un gènere musical poc habitual als nostres
escenaris.
Assalta
al lladre!
L'argument
no podria ser més actual: la directiva d'un banc modern (i ara no
ens posarem aquí a dir noms...) orgullosa de no perdre mai diners i
estafar sempre que és possible, s'ha instal·lat en la cobdícia més
absoluta, fins al punt d'idear la liquidació total de l'entitat per
treure'n el màxim rendiment. La traïció, esclar, com un escurçó
amagat en el si de la pròpia sang, desencadenarà un seguit
d'embolics i tragèdies familiars, en un model shakesperià amb què
l'obra es reivindica tot just iniciar-se, per arribar a un final que
no pas per esperat, deixa de sorprendre per la crueltat i manca total
de valors humans.
Es
tracta d'una opereta, un gènere molt estès en la tradició dels
països de parla alemanya. De Suïssa, més concretament, i escrita
el 1959. Però el seu llibret podria ben bé haver estat signat un
cop vist el TN vespre d'aquesta mateixa setmana, tal és l'encert de
Friedrich Dürrenmatt per detectar els estereotips i misèries
d'alguns (molts?) dirigents del sistema bancari. Amb música rock i
fragments parlats, aquest estil de representació no és molt conegut
entre nosaltres (excepció feta de Jacques
Offenbach)
i certament hi ha una certa distància amb la nostra tradició de
teatre, a mig camí entre el musical, la dessacralització lírica,
la comèdia costumista i el teatre gestual.
S'entén
fàcilment la dificultat que Frank
V (Opereta d'una banca privada)
ha suposat com a exercici d'adaptació, i en la traducció
(pràcticament trasllat) d'aquell conjunt al llenguatge del nostre
temps. Ni som als anys 50, com molt bé s'ha encarregat de
recordar-nos l'actual crisi econòmica; ni el teatre musical a l'ús
s'assembla a aquesta proposta; ni aquest és el sentit de l'humor
mediàtic (malgrat la participació de nombroses cares conegudes
entre l'elenc) a què estem acostumats.
El
resultat depèn, doncs, de la capacitat de cadascú per abstreure's
en temps i en estil. De manera que la resposta a una proposta com la
que aquests dies el Teatre Lliure programa, dins del cicle dedicat
als diners, serà del gust i elogi d'uns quants; com resultarà
llunyana i incomprensible a d'altres. Tot i que a uns i altres sempre
queda la recomanació d'anar a gaudir de la peça central que encaixa
aquesta divergència històrica entre personatges, humor, dramatúrgia
i gèneres teatrals. Es tracta de la magnífica intervenció del grup
de música Obeses, amb Arnau Tordera el capdavant: autèntic mestre
de cerimònies d'aquesta complicada aposta, que canta, es mou i actua
amb una elegància i força escèniques, fora de tot dubte.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada