Publicat a Núvol
Jordi
Cortés: “Els programadors pensen que el públic no està preparat
per la dansa”
“Cada
persona, cada cos, és especial, únic, genuí, té una entitat
psicofísica única, amb els seus trets anatòmics, fisiològics,
psicològics, emocionals, i per tant tenen una manera única-original
d’expressar-se a través de la dansa” explica Jordi
Cortés,
director artístic de la companyia Alta
Realitat i
director d’Associació
Kiakahart. Després
de triomar amb l’espectacle Fòssil,
Cortés pujarà damunt de l’escenari a vuit performers, amb i sense
discapacitats, per reflexionar sobre la relació amb els nostres
cossos i el sexe. Un espectacle que alguns ja han definit com un
barreja entre El jardí de les delícies i un Pollock.
Fuck-in-progress
es
podrà veure del 3 al 5 al Mercat de les Flors en el marc del
Festival
Grec.
Jordi Sora i Aída Pallarès han parlat amb ell.
Jordi
Sora i Aída Pallarès: Què
et va impulsar a crear Fuck-in-progress?
Jordi
Cortés:
Ho va impulsar el fet d’estar treballant tots aquests anys amb
persones que tenen uns cossos diferents amb els quals estava
acostumat a treballar, ja que vinc del món de la dansa. I de sobte
vaig començar a treballar amb persones amb cadira de rodes,
invidents, etc…I un tema que sempre sortia quan parlàvem era el
del contacte físic. Ells et deien que durant molt de temps només
havien estat tocats pel seu entorn familiar i quan venien als meus
tallers s’emocionaven perquè treballo molt des del contacte i la
improvisació. Per a mi és molt important el coneixement del teu
propi cos i el del cos de l’altre. Ens toquem molt, per trobar els
equilibris, els desequilibris, les complicitats,etc… Llavors vam
començar a parlar dels cossos, de les necessitats, de la sexualitat,
la sensualitat, l’erotisme…I ara hem volgut aprofundir-ne més.
De fet, tinc clar que Fuck-in-progress és
la primera pedra, l’embrió. I hi haurà més Fuck-in-progress perquè
sento que alguna cosa que s’ha destapat, que s’ha de desenvolupar
més. Fer més petites peces, fins i tot performàtiques, sense que
hi hagi dansa o moviment.
Quant
de temps has trigat a crear el muntatge?
L’any
passat vam fer un laboratori presentat a l’Estruch. Era una
vomitada, un brainstorming. O sigui que ja portem com un any que ens
anem trobant esporàdicament i ara per muntar la peça hem estat
aproximadament uns dos mesos.
Aquest
concepte de dansa integrada amb el que sovint definim els teus
espectacles encara és útil?
A
mi m’agradaria dir que som uns artistes que ens reunim per
crear un espectacle. No m’agrada posar etiquetes i, de fet, al meu
equip els hi dic que no diguin que fem dansa integrada. Jo, al meu
taller, poso que és de dansa integrada perquè la gent que vol fer
dansa o moviment sapiguen que poden venir tinguin el que tinguin.
Però d’aquí un temps m’agradaria que ja s’identifiqués el
taller amb el meu nom o amb el de qualsevol altre que porta anys
treballant amb mi, sense necessitat de dir-ne ‘taller de dansa
integrada’. Perquè això és posar una etiqueta, tot i que és
cert que ha estat necessari perquè no es feia enlloc més.
La
dansa troba una de les seves justificacions des de la mirada de
l’altre. Hi pot haver qui balli, però sense algú que l’observa
no pren consistència. Crec que un dels intèrprets és cec o amb
visió limitada. Com ho experimenta això de la mirada aliena?
És
molt interessant. Vaig començar fa 15 anys treballant amb l’Adolfo
Colmenares, un ballarí que va perdre la visió. I ara fa dos anys
que treballo amb el Joan Casaoliva, que no és ballarí, i és
al·lucinant la seva ductilitat i la manera que té de percebre
ràpidament el cos. Ell coneix molt bé el seu cos i es nota. També
com moure’s en els espais. Jo el que he fet per ell és venir amb
ell al Mercat de les Flors, o al lloc on assegem, i recòrrer junts
l’espai durant gairebé una hora i mitja. D’aquesta manera es
crea una arquitectura espaial al cap. És el seu sónar per
reconèixer sons, obstacles, textures. Jo crec que se sap molt més
l’espai que nosaltres. I a l’escenari ho hem treballat de manera
que ell noti els límits. Hem posat una cinta de cautxo que no es veu
a simple vista perquè noti els límits de l’espai.
La
ceguesa exagera altres sentits, no?
Sí,
el que més l’ajuda a ubicar-se és el so. També estem treballant
molt és el fet que sempre està alerta. Pensa que per a ell el
carrer, per exemple, és territori hostil. I hem intentat que es
deixi anar perquè és clar, el seu acte reflex és posar una
barrera, protegir-se. Una cosa que vam fer, és que vaig passar tot
un dia amb ell, al seu barri i a casa seva, cec. Em va posar uns
parxes als ulls, em va donar un bastó i unes ulleres negres i vaig
passar tot un dia sense veure-hi. Les primeres dues o tres hores vaig
caure molt, però després et vas acostumant. Però quan vaig tornar
a casa em vaig posar a plorar. És clar, per a mi era una experiència
meravellosa poder compartir això amb ell però al tornar a casa jo
ja veia. I ell no. Aquesta experiència m’ha ajudat a entendre’l
i integrar-lo dins del grup. Has de crear una confiança perquè se
senti bé i s’obri. Que s’atreveixi a saltar al buit amb la
seguretat que no es farà mal.
Tot
i que en aquest espectacle no, també treballes amb persones amb
problemes mentals. Com heu treballat el control emocional?
Jo,
potser perquè no tinc molta informació sobre el tema i em guio més
per l’instint, m’he trobat moltes coses. T’ho has de prendre de
forma natural. La sensació és que si t’ho prens amb naturalitat,
ells també ho faran. Si veig que la cosa s’excedeix els hi
dic un “ara no”. És prendre-s’ho com un joc, com si
estiguéssis fent un taller de teatre. Però no fer-los sentir que
estan fent algo malament i crear-li por al seu propi cos. És jugar a
un joc sense que molesti als demés, treure-li l’escàndol. Ells
són molt sensibles i perceben l’energia negativa.
Com
creus que ha evolucionat el teu discurs des dels teus primers
muntatges?
Doncs
no ho sé. Quan tingui vuitanta anys rebobinaré, però ara estic
massa capficat per fer-ho. Jo noto que tinc més confiança i més
eines per treballar amb persones amb diversitat. Ens coneixem més i
treballem millor.
En
una entrevista un jove coreògraf deia que ets l’únic coreògraf
“singular” del país. Singular en el sentit que la seva és una
feina impossible de relacionar amb els corrents i estils de la resta
de creadors de la seva generació en actiu. Què en penses?
Jo
crec que tots som singulars si fem el treball que volem fer i som
honestos i genuins. La Sol Picó és genüina, La Veronal també…Però
crec que jo no ho puc dir, si sóc singular. Puc dir, per exemple,
que Marcos Morau té una merna de fer i un llenguatge de moviment que
és molt seu i singular. El Damián Muñoz té una poètica amb la
que m’identifico molt també, que és molt genuïna i singular.
Com
definiries llavors el teu estil?
No
em vull etiquetar. Això us ho deixo a vosaltres.
Sovint
tinc la sensació que etiquetem massa i ens hem de deixar anar i
gaudir més…
Exacte!
Sembla que tenim la necessitat de posar etiquetes a tot. Això
és dansa performance, això és no dansa, això es dansa
contemproània…I no. Jo sempre dic que faig poemes visuals. A
vegades fins i tot penso que no faig dansa. Evidentment el meu
background és de dansa però m’identifico molt amb el concepte de
performance de Maria Abramovic i aquesta gent. M’agradaria molt
anar intengrant els espectadors a l’escenari. Estic molt cansat
d’aquesta relació clàssica entre públic i escena.
I
com a espectador quin tipus de dansa t’interessa?
M’agrada
el que és honest, el que em transmet i m’arriba, el que em diu
alguna cosa. I pot ser la cosa més conceptual del món, però si és
honest, m’agrada. Sobretot crec que tinc bon radar i detecto quan
m’estan enganyant. John
de
DV8 em va agradar molt, també m’agraden Peeping Tom, Sidi Larbi
Cherkaoui…I d’aquí, La Veronal té coses que m’agraden molt,
el Damián Muñoz també m’agrada i m’entenc molt bé amb ell, la
Sónia Gómez també m’agrada… És una persona i una artista molt
honesta amb la seva feina. De fet, tots aquests són artistes que
m’agrada la persona que hi ha al darrere i amb els quals tinc la
sensació que podriem treballar junts. Ens entendriem encara que fem
coses molt diferents.
I
per acabar, com veus la situació de la dansa contemporània en
aquest país?
Complicat.
Va avançant, molt a poc a poc, però complicat. Les mancances per la
majoria segueixen sent les mateixes, uns pocs poden subsistir i anar
tirant. Crec que el que està canviant és que s’està començant a
mirar a llarg termini, perquè fins ara només es mirava a curt
termini. Això és important. És per això que a altres països s’ha
anat creant un mercat, un circuit i un públic. I aquí fa 30 anys
que s’està intentant crear i sembla que sempre comencem de nou. El
públic és més intel·ligent del que sovint pensen i la dansa
podria circular més i si no ho fa és per culpa dels programadors.
Pensen que el públic no està preparat. Es pensa a curt termini i en
canvi, a França, Anglaterra o Holanda fas una peça amb una
companyia i ja tens 20 bolos programats. Quan vam començar fa anys
els taller de dansa integrada érem quatre gats i ara ja som més de
50 i hi ha llista d’espera. Comences a veure el resultat quan
passen cinc o sis anys, que és quan comences a crear un públic.
Però si només programes dansa per complir, perquè has de programar
2 o 3 espectacles de dansa a l’any mai creixerà. I, a més, sempre
seran els mateixos!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada