Idea
original i dramatúrgia: Alessandro
Sciarroni
Ballarins folklòrics: Marco D’Agostin, Pablo Esbert Lilienfeld, Matteo Ramponi, Alessandro Sciarroni, Francesco Vecchi
Mercat de les Flors, 27 de març de 2015
Ballarins folklòrics: Marco D’Agostin, Pablo Esbert Lilienfeld, Matteo Ramponi, Alessandro Sciarroni, Francesco Vecchi
Mercat de les Flors, 27 de març de 2015
M'estaran
prenent el pèl?
Una
bona invitació a pensar és a través de la provocació. Sembla que
Alessandro Sciarroni així ho entén i dos anys més tard què es
veiés a Barcelona UNTITLED_I will be there when you die, ens arriba
la segona peça de la trilogia que va elaborar sobre l'esforç i la
resistència. Com en aquella ocasió, hi ha un punt de partida tan
discutible com es vulgui: abans que la coreografia esdevingui
narració, hi ha el gest dansat. I fins i tot quan aquest queda
fixat, com és en aquest cas un ball típic bavarès i tirolès.
Preexisteix l'impuls, el moviment en estat pur, amb respecte de
qualsevol intent de transformar-lo en continu dramàtic. I per
demostrar aquella tesi res millor que la més absoluta radicalitat:
hora i mitja a dues hores d'execucions repetitives, sobre una mateixa
base musical de Pablo Esbert Lilienfeld, intercalant-hi unes poques
cançons que volen donar un encertat to de broma a tot plegat.
Darrera
de l'extenuació dels ballarins -tot nois perquè Francesa Fascarini
no va poder ballar- s'hi amaga un indissimulat impuls reivindicatiu.
El títol de l'obra és l'excusa: música i ball folk. Acompanyat
d'un “Manifest per al performer d'una rèplica” que reparteixen
imprès al final de la funció. L'important rau en el joc que s'hi
estableix amb el públic des de l'inici: “aquí es ballarà mentre
algú de vosaltres continuï mirant, o bé quedi cap intèrpret sobre
l'escenari”. I naturalment la provocació es respon amb algunes
desercions, poques cap a la meitat de la funció, més acusades els
darrers minuts; i la teatralitzada retirada de l'escenari, un a un,
dels ballarins.
Pel
mig, la invitació inexcusable a pensar sobre què passa aquí:
M'estaran prenent el pèl? Com poden aguantar els cinc intèrprets
aquesta repetició indefinida? És fins aquí que tenien previst
actuar o tot és un muntatge? Per què ens han dit que podíem marxar
si encara estan ballant? I tot la pluja d'idees associada a la seva
delimitada i monòtona execució: el pas del temps, la fletxa del
progrés, la tradició, la construcció d'una peça de dansa, la
dissociació entre música i gest ballat, el cos com a instrument, la
resistència i el seu esforç, el control d'un mateix, l'acte
d'observar com altres ballen, la composició que conforma el propi
teatre i mil coses més que poden passar pel cap, a cadascú la seva,
en una experiència com la proposada.
Aquesta
és la provocació: no és l'única via possible, certament, però la
fan servir ben vivament i per a la qual avisen que el món
contemporani va mancat de més temps i dedicació. Pensar:
(re)flexionar la (re)presentació com una (re)petició inacabable...
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada