LaMov, Compañía de Danza
Centre Cultural de Terrassa, 14 de febrer de 2015
Explicar
un conte és un art refinat només a l'abast d'uns pocs. Cal molta
imaginació i destresa comunicativa. Però sobretot una innocència
lògica, allunyada de l'entrebanc que la raó imposa. Tot plegat per
traspassar espais, situacions i personatges improbables, cap a
circumstàncies factibles. I és una via de doble sentit, on a més
d'un bon narrador, cal un esperit obert a escoltar fantasies. Amb la
versió de La Ventafocs de la companyia LaMov aquest petit miracle és
possible gràcies a transformar aquell conegut relat en un somni
escenogràfic, amb la utilització d'un llenguatge de dansa
assequible.
La
dansa contemporània de la Ventafocs
Poques
històries com el conte de l'oprimida, a qui una fada regala un futur
millor, tenen tants paral·lelismes amb el ballet clàssic. No és
només que hi hagi un gran ball de gal·la on coneixerà el seu
príncep, segons la versió de Charles Perrault. Es tracta també
d'un joc de miralls entre bellesa i tècnica expressiva, que té el
seu corol·lari en les sabatilles de puntes o mínim contacte d'una
ballarina amb el terra. Volar: no és alta la pretensió d'aquests
artistes. Amb els cossos entrenats i nosaltres en l'imagini. Tot
plegat una efímera fugida de la realitat.
Amb
unes pintures de Pepe Cerdá projectades al fons de l'escenari, la
música original del ballet de Serguei Prokofiev, un final sorpresa,
la curiositat interpretativa d'un dels personatges (que no podem
desvetllar aquí) i un elenc notable, la companyia aragonesa LaMov i
el seu coreògraf Víctor Jiménez proposen una versió de La
Ventafocs que respon alhora a dos reptes i dels quals se'n surt amb
molt bona acollida per part del públic. El primer té a veure amb el
clímax necessari perquè la història resulti atractiva, malgrat ser
tan coneguda. La principal virtut de l'espectacle és no oblidar en
cap moment que es tracta d'un conte. Fidels a aquest esperit
enjogassat, sorpresa i fantàstic, aconsegueixen una atmosfera on
realitat i ficció s'entrecreuen sense solució de continuïtat. És
amb aquesta aproximació a l'esperit del relat, malgrat les lleus
novetats narratives i de personatges, que és possible reviure una
vegada més el miracle del conte.
Després
està la qüestió de l'actualització del llenguatge. I també en
això LaMov demostra una perícia especial. No ens oblidem que La
Ventafocs és una peça àmpliament representada en el ballet. Els
intèrprets de la companyia defensen amb solvència suficient les
figures pròpies d'aquella disciplina, però sempre oberts a un
llenguatge més contemporani. Fins i tot amb alguna línia de text.
El que permet una aproximació fàcil i planera a l'essència de la
dansa: comunicar amb el cos. Les germanastres, per la seva
histriònica actuació; la madrastra, pel repte del personatge; i el
príncep i la Ventafocs, perquè aconsegueixen en els seus duos una
encertada, somiada i creïble sintonia. Tots plegats són els bons
narradors del conte, efectivament. Explicat amb encert segons els
gustos dels nostres temps.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada