Peeping Tom/ Franck
Chartier / Gabriela Carrizo
Mercat de les Flors, 16 de juliol de 2014
Festival Grec de Barcelona
Aquí podeu llegir una col·laboració amb la periodista i crítica de teatre Aída Pallarés al voltant de l'obra per a Núvol, el Digital de Cultura:
El pare de Vader: dues mirades crítiques
I aquesta és la crítica de l'espectacle:
© Herman Sorgeloos |
Les
entranyes de la vellesa
Fer-se
gran no ha de ser pas una cosa fàcil. I arribar-hi amb una
dependència severa com l'Alzheimer, encara ho complica tot més. Les
relacions entre un fill i el pare ingressat en una residència amb
aquesta patologia és el primer capítol presentat en el Grec 2014
d'un tríptic que la Companyia Peeping Tom està desplegant al
voltant de la família. Perquè aquest és el motiu de la peça que
es presenta aquests dies a Barcelona: més enllà de la malaltia, es
parla de les relacions.
No
hi ha espai en un centre de gent gran que pugui resumir de manera més
adequada la dualitat emocional de la qüestió: la sala d'actes o
moltes vegades anomenada polivalent, on solen reunir-se els usuaris
al voltant de la TV, un enginy que no apareix en l'escenografia de
Vader (Pare)
perquè se substitueix per un entarimat on es fa música en directe i
fins i tot se simula un concurs de veu. Al seu voltant, un plegat de
figurants convidats per la companyia i els set intèrprets amb la
col·laboració especial d’Eurudike
De Beul. Espai de trobada que actua, a la manera d'un
panòptic de control, de mecanisme d'escolta, de vigília, de control
de la soledat i, alhora, de llibertat social.
Hi
ha una cosa que destaca per sobre en els muntatges d'aquesta
companyia, de qui les darreres produccions que s'han pogut veure aquí
són 32 Rue Vandenbranden al
Grec 2012 i un any abans A louer
a Temporada Alta: el clima general. Una teranyina invisible de
relacions corpòries instrumentalitzades pel text i la dansa, a més
d'altres disciplines com la mímica, el cant o els equilibris. No es
tracta només d'una intencionada aposta per interrelacionar-les. És
més aviat la confirmació d'uns cossos, que malgrat envellir, encara
mostren pulsió en el gest de la vida. I aquesta, és ben sabut,
incorpora el moviment i la paraula. Desig de ser és allò que
connecta amb el record: per gaudir el present -per minso que sigui en
el temps i les condicions- però sobretot per evocar els desitjos mai
resolts. És superlatiu com balla aquesta companyia i el seu estil de
personalitat única. Com el control que demostren amb la resta de
disciplines artístiques que posen en joc.
Vader
(Pare) és pràcticament una
sessió de psicoanàlisi exprés: un acusat sentit de culpabilitat
que no té aquell fill, sempre mancat de temps, sinó la idea que
socialment tenim de la vellesa. Ballarins desplaçant-se per terra, a
gran velocitat, en una gest acusat, estrident, deformador d'imatges
ideals; desplegant normalment solos que accentuen més encara la
sensació de buit, de tècnica acurada, amb frases coreogràfiques
intenses, emocionalment envestidores; que lluny de relaxar un diàleg
punxant, mordaç, de poques paraules però grans veritats, incomoda
per la suspensió narrativa que creen en la peça i que malden per
convertir-se en la memòria d'aquella gent gran a qui hem decidit
apartar de la realitat acceleradament angoixada en que hem convertit
l'existència humana.
Les
relacions familiars (o la seva absència més aviat), com a parany,
és el pretext d'aquest tríptic de la companyia. I la família, la
diana: per pròxima i universal. Les altres dues produccions les
podrem veure en futures edicions del Festival. Mentrestant,
impertorbable en les
seves limitacions, en qualsevol racó del país, un vell, com el
protagonista de l'obra, també toca al piano Feelings
de Morris
Albert, amb la saviesa i la bellesa que només la mirada aliena i
estranya cap a aquest món li dona el seu cúmul d'experiències
viscudes.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada