Amèlia Boluda / Ballet Contemporani de Barcelona
Mercat
de les Flors, 25 de juliol
Festival
Grec de Barcelona 2014
© Josep Aznar |
Coincidint
amb els 60 anys de la mort de Frida Kahlo, el Festival Grec ha volgut
recuperar una coreografia del 1993 del col·lectiu Ballet
Contemporani de Barcelona estrenada i dirigida de nou per Amèlia
Boluda. Una oportunitat per fer revisió de la història coreogràfica
del país, tan poc reconeguda, però sobretot per demanar-nos sobre
la qüestió de la revisitació de peces com aquesta.
Els
mil instints de Frida Kahlo
El
personatge i l'obra, impossibles de discernir en el cas de la pintora
mexicana, tenen també múltiples aparences: el feminisme, la
identitat nacional, les avantguardes, la bisexualitat, els amors (i
fracassos), el dolor i la salut, el compromís social i cultural. Són
els mil instints de vida que va desplegar no només a través de les
seva obra, sinó també de les seves relacions, el seu posicionament
artístic i polític, els instants de pura supervivència física i
els molts viratges biogràfics que l'han convertit en una de les
artistes del segle XX que més fascinació crea. Sigui així o hi
hagi també una certa magnificació, el cert és que sota una
aparença dura i marcadament llibertària, s'hi amagaven tantes coses
o tan poques que mai no sabrem desxifrar-les. Ella mateixa deia: "Lo
único que sé es que pinto porque lo necesito."
Serà precisament per aquest motiu que hi ha tantes Fridas
com lectures i intencions vulguem fer.
La
del Ballet Contemporani de Barcelona resulta vint anys més tard de
la seva estrena, insuficient i simplificadora. Potser en aquell
llunyà 1993 tenia un sentit reivindicatiu de la figura i l'obra,
però després de la infinitud d'anàlisis, estudis, exposicions,
reivindicacions i explicacions sobre Frida Kahlo, traslladar aquelles
múltiples facetes de l'artista a un bon reguitzell de quadres
coreogràfics on es despleguen i es van abordant els diversos
aspectes abans esmentats, resulta limitant. La compartimentació en
petits fragments, impedeix una visió general i, el que resulta més
complicat, fixa la mirada en excés en la biografia, oblidant
precisament aquella necessitat interior, inescrutable i a la qual es
referia la pròpia artista: la necessitat. Davant d'una veritat com
aquesta, jo diria que sobra cap altra cosa que no sigui la
contemplació: dels seus quadres (sorprenentment només se'n projecta
un) i dels ballarins llegint-los.
I
és una llàstima, perquè de fixar-nos només en els intèrprets, la
Frida d'Amèlia Boluda disposa de suficients moments de plasticitat,
ball enèrgic, música excepcional en directe, simplicitat escènica,
simbologia efectista i desplegament màgic que fa innecessari cap
altra narrativa que les múltiples intencions i mirades que sobre
l'obra de la mexicana podem fer amb tot el que ja sabem a dia d'avui.
Sobra en aquesta peça saber què va passar i falta aprofundir més
en allò que ens fa sentir o pensar. Perquè la nostra percepció de
les coses també ha variat 20 anys després de la primera coreografia
i no podem demanar al públic suspendre atemporalment les seves
lectures només perquè es tracti d'una recuperació (necessària!)
del patrimoni coreogràfic del país. I perquè pictura
est laicorum literatura. Com la dansa pot ser el seu gest en
moviment. I la pintura de la Frida Kahlo, la seva autorepresentació
més fidel.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada