Marcos
Morau i la Companyia La Veronal se situen en una òrbita creativa ben
singular. És difícil trobar en el nostre context més immediat cap
altre referent semblant. Problematitzen sobre el que narren i alhora
també impugnen la pròpia dansa. El resultat és sempre sorprenent,
com ho és l'estat del Japó o Nippon-Koku,
la coreografia geogràfica que aquest cop han fet per a la Compañía
Nacional de Danza (CND).
Impuls
creatiu i normalitat
© Jesús Robisco - CND |
Malgrat
que s'anuncia com una obra sobre l'autoritat o el poder, com
s'explica en el programa de mà, probablement parla més aviat sobre
la bogeria. No ens hauria d'estranyar aquesta coincidència que ja
ens advertia Michel Foucault: la presó o el manicomi (en el
llenguatge de l'època) són els espais que la societat reserva per a
aquells que gosen desobeir. Els ballarins de la CND, llençant-se al
buit al fons de l'escenografia són la representació del nou
kamikaze, enfollit d'esperança, determinat i sol·lícit. Se
celebraran els 30 anys de la mort del filòsof el proper mes de juny:
podria ser un bon moment per rellegir-lo. Ens recorda que el poder
subsisteix precisament perquè s'apropia de les nostres voluntats: gràcies
a la nostra delegació.
Els ballarins semblen plomes: resulta d'una bellesa colpidora.
Nippon-Koku
insisteix diverses vegades en aquestes i altres qüestions. Va
mostrant-les en capes. I permet diverses lectures. Tantes com esforç
requereix del seu públic. I ho fa amb una certa dispersió
argumental. Presideix l'inici de l'obra una imatge de sant Sebastià:
dues vegades martiritzat perquè en sobreviure del primer cop es va
tornar a presentar davant dels qui havien estat els seus botxins.
Cal estar rematadament boig per deixar-se maltractar
de nou d'aquella forma.
© Jesús Robisco - CND |
La
peça funciona molt bé en la construcció d'aquell clima.
Especialment per l'escenografia: Enric Planas fa encaixar amb
cortines negres un ideal opressiu. Les fràgils figures dels
ballarins es mouen en aquell espai, tot i que amb un cromatisme molt
limitat, com mancats d'ànima. En general el primer repartiment de la
CND trasllada intencions, però no interpreta amb convenciment. Fan
un esforç magnífic per semblar-se a La Veronal. I això distorsiona
profundament. Sí que destaca, en canvi, l'exquisit vestuari de David
Delfín i la música de Luis Miguel Cobo, tot i que sense la
profunditat creativa d'altres composicions. Són elements que
permeten un contrapunt ajustat a les coreografies. Especialment en
les de gran grup. Malgrat un inflamat excés dramàtic d'alguns dels
fragments musicals. De totes maneres en
conjunt la
creativitat de Nippon-Koku
és
d'alta densitat. Més discutible resulta aquest espai de confort en
què sembla haver-se instal·lat Marcos Morau, insistint en aquesta
sèrie de coreografies de països i ciutats. I també un cert to de
predicament moral que l'acompanya. Aquest exercici, no pas dolent
d'entrada, funciona a la perfecció en la seva companyia. Però no
amb la CND.
Nippon-Koku
és sobretot una càrrega de sensibilitat visual: un viatge pausat
però inmisericordiós per les costures de la barbàrie que encara
pugna per fer-se present entre nosaltres. Un recorregut en moviment
pel gest precís d'un individu superat per la societat del control. I
és una obra que carrega la retina d'imatges que podrien pensar-se
més pròpies per al cinema, amb colors saturats, on es respira una
densitat tèrbola i pesant. És la manera singular com problematitzen
amb el propi llenguatge corporal i del moviment. I això ha estat
sempre el millor de les seves propostes: la fidelitat a una idea
àmplia, circular, inclusiva, en diàleg entre diverses forces
comunicatives que poden ocupar també l'escenari, mentre els
ballarins despleguen els seus gestos. Un encontre de disciplines
-sovint- oposades: text, música, ball, escenografia, il·luminació,
vestuari, etc... com per instaurar definitivament una manera diferent d'organització
artística (també, per extensió, social) on no calgui reconèixer
les obres amb la limitació de les etiquetes. Una òrbita creativa
singular, plena de provocació, però que no està exempta de perills:
a l'igual que els passa als protagonistes de Nippon-Koku, l'estat "de les Arts" pugna per controlar aquell impuls.
Potser ja no seran enviats ni a la presó ni al manicomi. Però alerta! Perquè és
prou fort com per intentar doblegar-los a les seves exigències i
convertir aquella força creativa en normalitat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada