Podem confondre un esbós
coreogràfic amb una obra d'art. Com també convertir una estada
creativa en un Bienvenido Mr. Shechter.
Vivim un temps
acomplexat i som capaços d'això i de més. Però la dansa no
enganya mai, perquè transita lliurement només si hi ha
autenticitat. Per això és que les peces presentades al Mercat de
les Flors aquests dies mereixen una segona oportunitat.
Maig
del 2011. Un jove coreògraf israelià establert a Londres tanca
temporada al Mercat. Sorpresa majúscula, magnífiques crítiques, un
dels moments a retenir en la memòria dels aficionats:
Political/Mother. El teatre públic, amb el seu director al
capdavant, sempre atents, sempre disposats a més, aconsegueixen que
la companyia es comprometi a fer una estada a la Fàbrica de Creació
El Graner, inaugurada pocs mesos després. Durant un mes la companyia
s'hi instal·la. L'acord inclou la presentació a la ciutat de dues peces curtes. Amb aquest anunci es presenta la
temporada 2012-13. Hofesh Shechter torna a Barcelona!
Estic
parlant de joves ballarins, com en la primera peça: Uprising,
que amb una radicalitat extrema saben expressar la violència que és
capaç de generar un determinat model de masculinitat. El de la
guerra, l'enfrontament i l'agressió. Boten per l'escenari com
autèntics gegants fins a generar una profunda opressió emocional.
Els seus moviments són al servei d'una denúncia que Shechter ja va
fer en l'obra anteriorment vista a Barcelona i que té molt a veure amb la situació
política del seu país d'origen.
Com
també m'estic referint, en la segona part: The art of not
looking back, interpretada en
contrast només per ballarines, a una suposada feminitat alliberadora
capaç de capgirar l'experiència viscuda en primera persona pel
propi coreògraf que, malgrat l'abandó de ben petit, diposita
l'esperança en una expressivitat de ball que despulla de gestos una
autenticitat del sentir generat amb una visceralitat tan profunda i
precisa, com colpidora per com interpreten des del sentiment,
l'absència.
I
naturalment també d'una música, obra del mateix Shechter quasi
tota, que es converteix en el tercer protagonista (ignoro si de
gènere masculí o femení), i que commou fins al més profund en
l'experiència estètica del conjunt. Sense oblidar-me, és clar,
d'aquells darrers dos o tres minuts, que a manera de càmera
ràpida, els dos grups de ballarins resumeixen l'hora escassa que
dura en total les dues parts, com si d'una moviola es tractés i que
rememora tantes coses, com convida a pensar en la circularitat dels
arguments exposats al llarg d'aquesta creació. No és novetat, a
Political/Mother ja ho vam veure, però és un moment conceptualment
brillant i una bona manera de cloure l'espectacle.
Però...
És
conegut que un artista no fa altra cosa que explicar una i altra
vegada les mateixes coses, oi? El problema rau, com es va comentar al
maig del 2011, que hi ha una manca fragant de narració. Una única
idea, simple i clara, requereix d'un relat. És tan fàcil tot
plegat? Masculí i Femení? Blanc i Negre? Bo i Dolent?
I
és habitual també que en aquest país ens refiem poc dels nostres
i, en canvi,sempre amb admiració dels altres, oi? Doncs ens hem
excedit de nou, perquè aquesta segona aparició de Hofesh Shechter a
l'escenari del Mercat de les Flors no aporta res de fonamental, ni
per a la dansa contemporània, ni per a un espectador que exigeix
passes endavant i que espera autenticitat i no una fenomenal campanya
publicitària.
Publicat també a Núvol, el digital de cultura
També pots consultar la crítica publicada a la revista de dansa Susy Q número 43 de febrer-març 2013
Publicat també a Núvol, el digital de cultura
També pots consultar la crítica publicada a la revista de dansa Susy Q número 43 de febrer-març 2013
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada