Menú
Teatral
Direcció:
David Maqueda
Dramatúrgia:
Jaume Viñas
Direcció
de moviment: Amanda Rubio
Teatre
Gaudí, 16 de juliol de 2015
El
ball d'aquesta música, mata!
Hi
ha una causa bellis que
encara no ocupa prou el teatre actual. Es tracta d'una injustícia
monumental que s'està cometent amb les generacions més joves, arrel
de la crisi econòmica (o de civilització, com seria més ajustat
anomenar-la). Per causa dels desaprensius, més d'un 40% d'atur entre
els 20 i 24 anys. I recordeu que això només reflecteix els inscrits
a les llistes...
Doncs
bé: la companyia Menú Teatral, fundada el 2012 per dos antics
alumnes de l'IT Marina Mulet i David Maqueda,
no només han volgut donar resposta a la situació a través d'un
projecte propi, sinó a sobre abordant sobre l'escenari les
conseqüències d'aquell despropòsit. La seva peça de presentació,
amb el reconeixement del primer premi Desperta de la Nau Ivanow i la
participació del Teatre Gaudí, és La
Pista. Els anys posteriors
al crack borsari del 29 es posen de moda als EEUU uns concursos en
parelles: les maratons de ball. Un espai falsament idíl·lic de
destresa i resistència física, que amaga una desesperada ànsia de
supervivència, amb recompensa per als més forts i la promesa d'un
futur possible.
No
sembla fàcil traduir en un espai escènic una proposta com aquesta i
és el gran encert del grup. Ballen i parlen, però sempre focalitzen
l'atenció del públic. L'acció té lloc enmig d'una sala, amb un
cruel mestre de cerimònies que els obliga a un “més difícil
encara” durant molts dies. Com és previsible, els estats d'ànim,
les dificultats, les grandeses i misèries humanes es magnifiquen en
una convivència forçada com aquesta. Un microcosmos que els
intèrprets dibuixen amb un bon desplegament de matisos i força
escènica (molta! no paren quiets!) que actua com a mirall on segur
qualsevol pot trobar-s'hi reflectit. I és que som davant d'una
inquietant manipulació col·lectiva, intel·ligentment adaptada, on
un cop més podem observar aquest món que el poeta reconeixia:
amb
problemes, carències, injustícies
més intensos pels menys afavorits,
com ha passat d’ençà que el món és món
i els humans que hi vivim ens n’hem fet amos.
més intensos pels menys afavorits,
com ha passat d’ençà que el món és món
i els humans que hi vivim ens n’hem fet amos.
(Miquel
Martí i Pol)
Estranya
és la manera com acaba l'obra. Més enllà del dramatisme d'allò
que relaten i les reactualitzacions que els espectadors podem fer del
missatge. I aquella denúncia a la realitat dels joves de les
societats opulents en temps de crisi. Sobta, perquè de fet és un
cant a l'esperança, una operació de la voluntat que opera un esforç
per alliberar-se de l'anestèsia general en què estem instal·lats.
Un crit desacomplexat. Un gest polític. I aquesta, en aquests
moments, és una de les millors funcions que el teatre pot oferir.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada