Publicat a Núvol, el digital de cultura
Tres
dies a Ciutat Flamenc, organitzat pel Taller de Músics, permet
fer-se una idea de les múltiples influències d'un art impur per
definició i que explora novetats amb la dansa contemporània. El
festival 2015 es clou amb una qualitat artística excel·lent i
celebra amb el Mercat de les Flors un dels cicles més importants
d'aquesta temporada.
A la Sala La Lluna es balla flamenc
“A
mano derecha, según se va al cielo” el Currillo el Palmo
ha deixat instal·lat el tablao
on segur que la Pina Bausch hagués volgut veure la seva peça
Wollmond (Full Moon). Potser la seva obra més impactant visualment. Aquests dies, amb el flamenc més contemporani, la sala també ha recreat fascinants imatges:
Imatge
1: Tadzio
Nu
de Pol Jiménez
La
d'aquest jove és sensibilitat pura, mutada en severitat gestual.
Creix com un exponent desbocat a cada nova proposta que presenta i
sap que ha de respondre amb humilitat a la responsabilitat que ha
contret amb l'art que defensa. Amb la música en directe del
guitarrista Javier Luque i el violoncelista Martín Melendez, ha fet
una ullada enrere: per no oblidar les arrels que l'han fet créixer
artísticament. Balla amb el Bolero
de Ravel, amb un Cant dels ocells
amb accents jazzístics o amb Asturias
del mestre Albéniz, defensant la bellesa del moviment. Opta pel
sentit més clàssic i problemàtic de la mirada: el jove per qui
Aschenbach quedà obsessionat al Lido de Venècia en el famós film
de Visconti i
encara
més imprescindible llibre de Thomas Mann. Referències totes elles molt
conegudes, excessivament, però que en el cos d'un ballarí de 20
anys es converteixen en un homenatge intens i una projecció de futur
difícil de sondejar. Una obra destacable.
Imatge
2: la cara oculta
Persona
de Daniel Hernández
/ Spin Off Danza
De
terra estant només veiem una perspectiva de la lluna. La més
lluminosa i amb què distraiem pensaments en una nit d'estiu i que
l'artista diposita als nostres ulls quan surt a l'escenari. Però és
foscor el que basteix la resta, que en el cos nu d'aquest reputat
ballarí es va transformant en intensitat, que embolica en
complexitat del moviment, fins a esdevenir un esclat que combina amb
projeccions i un espai escènic disciplinant. Peça gens fàcil de
transitar, especialment en la primera part perquè remet a Unamuno,
Nietzsche i Kundera. Filosofia de la sospita com a instrument on
percudir petits pedaços de flamenc, dansa espanyola, clàssica i
folklore que broda a cada instant. Inconscient a voltes al fet que
ensenyant la seva força interpretativa en un o altre estil, amaga de
nou tot allò que d'essencial oculta darrera el personatge. Una peça
travada amb talent.
Imatge
3: l'astronauta
Al
cante
de Juan Carlos
Lérida
Segona
obra d'un tríptic al voltant dels tres elements del flamenc, amb el
cantaor
Niño
de Elche i la dramatúrgia
de
David Montero, és una tesi brillant sobre la desconstrucció. Amb la
répétition
com
a excusa, una figura d'altra banda ben coneguda en el món del ballet
on insisteixen una i altra vegada en un fragment, en una mateixa
acció, per reproduir una figura idèntica. Cal “estar a la lluna”
per no adonar-se de la impugnació que suposa aquest gest. I no pas
per qüestionar els estàndards musicals de la història del flamenc.
Sinó per destacar la força desenvolupada des d'una determinada
tradició que des de fa temps reivindica allunyar-se de la mitificació
per retrobar novament en la contaminació, ara conjuntament amb el
casus
belli entre
dansa contemporània i clàssic, un nou espai on esdevenir
conjuntament producció fèrtil, impuresa artística, trobada entre
estils. Un treball excel·lent. Amb la lluna com a escenari.
Textualment: el compromís entre el Taller de Músics i el Mercat de
les Flors, a la sala Pina Bausch. La Ciutat Flamenco.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada