Hofesh Shechter Company
Teatre Grec, Festival de Barcelona
9 de juliol de 2014
Publicat a: Núvol, El Digital de Cultura
Nova
visita de la companyia Hofesh
Shechter a Barcelona amb una meravella incontestable. Violenta,
contundent, forta, precisa i desbordant, condensa el millor i el
pitjor de la condició humana. Un imprescindible per als qui busquen
art i posicionament ètic.
La
dansa que provoca: Sun
Després
dels sis mesos que va passar a l'antiga colònia belga, Joseph Conrad
va escriure El cor de les tenebres (Heart
of Darkness). Més enllà
d'esdevenir un complet catàleg de l'horror, l'obra va marcar un punt
d'inflexió en el pensament contemporani. Per molt llunyà
geogràficament que fos l'Àfrica, no era possible continuar tancant
els ulls. S'interpel·lava de manera directa i acusadora les
potències europees de l'època. En una societat d'estricta moral
domèstica, però de nul·la consciència d'humanitat, encara caldria
escriure amb molta sang el segle XX perquè els drets humans (i dels
pobles) fossin reconeguts.
El
tema de la violència ha impregnat sempre l'obra del coreògraf
israelià Hofesh
Shechter. Establert a
Londres, des d'on desplega seducció, compta amb l'estima
incondicional del públic barceloní. I el suport decidit del Mercat
de les Flors, a qui cal agrair l'aposta avançada per aquest jove i
poc conegut ballarí. Political/Mother
era fins ara la seva obra més destacada. En aquella ocasió abordava
a dos nivells la qüestió: la de l'abandonament infantil
(circumstància personal); com la idea de pàtria (referència al seu
país d'origen). Els seus muntatges combinen sempre impacte visual i
àmplia capacitat expressiva. Exigent, amb un esforç físic
compromès, els ballarins són comunicadors d'una forta i única
idea, allunyada d'una narrativa complexa. En l'origen de Sun,
el deure categòric de pensar: interpel·lar, provocar, incomodar.
Tot, per no oblidar.
El
sentit circular de l'obra pren així sentit: què hem après des de
què Conrad va escriure aquelles pàgines de la infàmia? I sense
entrar, potser per prudència, potser senzillament perquè sap que no
li perdonarien, les imatges de la coreografia són plenament actuals
només que penséssim en les notícies del dia. El vestuari d'època
accentua la llunyania temporal: però la música ensordidora, rítmica
i furiosa composada pel mateix Shechter ens retorna a la incòmode
veritat: és aquí i ara, que a uns quilòmetres d'aquesta plàcida
nit d'estiu s'està escrivint de nou aquell relat de la barbàrie.
© Foteini Christofilopoulou |
Malgrat
aquest fil de continuïtat, tant amb l'obra coreogràfica de
Shechter, com amb aquell
compromís ètic, Sun està farcit de novetats. La més
destacada: un sentit de l'humor poc conegut fins ara. És com si la
pressió a què ha estat sotmès des de que se l'ha convertit en
l'estrella més fulgurant de la dansa contemporània actual, hagi
tingut per resposta una més i millor innocència. Lluny d'aprofundir
en aspectes formals i de contingut, abstret per poques però
contundents línies de dibuix dramàtic i coreogràfic, aposta per
reforçar-se en una sola idea, prou forta i distintiva com perquè el
seu treball sigui reconegut amb segell propi. No en el sentit de
resultar nou allò que explica, sinó pel seu caràcter universal. La
violència, al capdavall, és substantiva de la condició humana i no
pas una conseqüència d'actes erronis. Pura banalitat, ens advertirà
després de la segona guerra mundial la filòsofa Hannah Arendt.
La
veu en off en català del mateix Shechter;
una broma que no explicarem aquí però que tots aquells que hàgiu
vist altres espectacles de la companyia entendreu de seguida pel que
fa a com s'acaben les seves obres (aquells seus dos minuts finals que
sempre he dit que paguen per tot un esforç); i determinats jocs amb
els espectadors, a través de les llums, com del propi text, allunyen
Sun d'alguns dels principals problemes en què hauria pogut
caure: fer-nos sentir responsables de coses que se sap prou bé que
no són al nostre abast de resoldre; o caure en una certa demagògia,
cosa que hagués invalidat d'arrel tot l'espectacle. Sun és
pura innocència i per demostrar-ho gaudeix rient de la seva pròpia
posició d'autoritat. Una rebequeria infantil, una decidida i
nostàlgica síndrome de Peter Pan en què Hofesh Shechter
ha decidit instal·lar-se amb la seva companyia de dansa.
La
música Die Walküre
de Wagner queia sobre els boscos, en forma de napalm, en la versió
lliure que va fer Francis
Ford Coppola del
llibre de Conrad: Apocalypse Now.
Va desplaçar llavors la història a la guerra de Vietnam,
protagonitzada per la nova potència emergent de l'època: els Estats
Units d'Amèrica. En el muntatge de Hofesh Shechter,
de nou Wagner, amb un
breu fragment de Tannhäuser.
Pel mig, malgrat el temps transcorregut, aquest gran silenci. Lluny:
Israel i Palestina. Nosaltres aquí: escrivint i gaudint de
l'abstracció. No em direu que tot plegat no sembla una estranya
broma infantil.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada