SAT
Teatre, 22 de desembre de 2012
Espai
Dansat!
Lali Ayguadé, Joan Català, Sung Hoon Kim, Jordi Molina
Lali Ayguadé, Joan Català, Sung Hoon Kim, Jordi Molina
Intensa
pau del frenesí
Sobre
uns petits maons de paleta, l'acròbata Joan Català fa els primers
equilibris. És molt important com es fixen els peus sobre una
superfície dura i petita com aquella. La resistència d'aquest actor
i ballarí és tan solvent que Lali Ayguadé, com ho faria un cadell
arrapant-se al cos de qui el protegeix, puja sobre d'ell, l'abraça i
“camina”! sobre el cos d'aquell, amb la mateixa facilitat com
passegem pels carrers. Ni per un moment hi ha risc de caiguda, per bé
que l'esforç físic és present en els tremolors que la musculatura
de l'actor i ballarí va patint. Així comença Little Me,
acompanyada amb la música a voltes inquietant, sempre complexa, que
transmet una estranya calma, aquella prèvia a la gran eclosió,
encàrrec a Josep Maria Baldomà per a l'ocasió. Ben bé podria ser
tot plegat d'un simbolisme fàcil i efectiu: les totxanes sobre les
que bastim les estructures que ens protegeixen, no res més que
aquells de qui ens envoltem i amb qui procurem no perdre l'equilibri
dels afectes, feble encaix sempre disposat a saltar pels aires.
I
a fe que ho fa en poca estona, just en aparèixer el tercer intèrpret
de l'obra. En la peça original, el corresponsable de la coreografia:
Young
Jin Kim, cobert magistralment en les funcions del SAT Teatre per Sung Hoon Kim, ballarí també de l'Akram Khan Company. Sobta
en un primer moment la diversitat de llenguatge: línies sensibles
properes a la dansa tradicional índia kathak,
amb una expressió sostinguda sobre braços i mans i en un segon pla,
mentre es continua executant en la capçalera de l'escenari el
contacte cos a cos entre els dos primers intèrprets. Però és només
un miratge aquella calma, perquè la interconnexió entre els tres no
triga més que uns escassos minuts, per oferir una de les imatges
recurrents i més explícites de la peça: com anem construint amb
aquells petits maons a la mà els espais d'allò habitable: les
confiances, la col·laboració, el treball en equip, la gestió dels
cossos que comparteixen destí... Però també les desavinences, els
conflictes, els desacords i les lluites...
Difícil
no quedar meravellat per la simplicitat de la proposta, la
constatació que la tècnica i la narrativa quan van de la mà poden
generar superlatius, i la celebració de la possibilitat de veure
Lali Ayguadé en els escenaris de Barcelona després de la seva
dilatada i reeixida carrera a l'estranger. Feina de construcció i
desmuntatge aquesta de la vida, que queda plasmada en aquesta dansa,
intensa pau del frenesí.
La
segona peça del programa, Encontre,
també
és fruit del treball a diverses bandes: una tenora, tocada amb risc
i imaginació per Jordi Molina, participant actiu dels moviments amb
els que Joan Català i Lali Ayguadé omplen escenari. En la
representació d'ahir, potser alguns desajustaments sonors,
segurament més causats per les condicions tècniques del teatre,
però que en res van impedir gaudir de l'experiència. O sortim a
l'encontre o senzillament en fem un, d'encontre. Però és en el
transitar del cada dia que aquells moments es donen amb la
simplicitat com podem acceptar les oportunitats que ens brinden, com
rebutjar els jocs que ens proposen. Novament joiosa simplicitat de
llenguatge. I novament extraordinària expressivitat d'uns cossos
empesos per l'energia del que transmeten. I és que, de vegades, és
en la superfície de les coses on es troba les respostes.
Una
fortuna immensa la que ens ha ofert l'espai Dansat de tornar a veure
unes peces que a Barcelona havien estat estrenades a principi de
temporada al Mercat de les Flors. Una sort absoluta contemplar en
directe la feina d'aquesta ballarina.
Vols saber més coses sobre Lali Ayguadé?
Dansa el món i roda al Born: Lali Ayguadé a Núvol, el digital de cultura
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada