diumenge, 18 de maig del 2014

Magifique, Txaikovski Suites

El Malandain Ballet Biarritz visita de nou Catalunya amb una programa doble: al Centre Cultural Terrassa van presentar quatre peces del seu repertori. Mentre que al Teatre-Auditori de Sant Cugat van portar la seva creació Magifique, Txaikovski Suites: una nova oportunitat per demostrar que la tradició es reivindica (sovint) sense els tradicionalistes.



Magifique!

Pot sobtar el títol de l'espectacle. De fet és tracta d'un neologisme del mateix Thierry Malandain quan de ben petit quedava meravellat d'alguna cosa: la màgia i la magnificència. Era un intent per recollir en un sol mot la seva impressió. Aproximadament com el que s'experimenta en les seves obres coreogràfiques: un sortilegi que transforma la tècnica i la tradició més depurades en una reactualització; com explota en instants d'intensa particularitat. Un exercici per al qual compta amb un elenc de magnífics ballarins, que acompanya amb senzilles escenografies i amb una selecció musical del tot imprescindible per al ballet clàssic: La Bella Dorment del bosc, El llac dels cignes i El Trencanous.

El millor de la proposta del Malandain Ballet Biarritz és el llenguatge desacomplexat que permet instants d'alta emoció, com allibera d'una dramatúrgia que en el conjunt de la sessió es pot arribar a trobar en falta. No és aquesta la seva intenció ni molt menys una limitació del grup, com molt bé ens van demostrar amb el seu Romeu i Julieta la temporada passada. És més aviat una intencionada llibertat de demostrar que es pot estimar i defensar la tradició, sense necessitat dels tradicionalistes.

És així que, alliberats dels codis, poden aparèixer en l'escenari, com al principi de l'obra, amb les barres de ballet no pas amb la intenció de transitar per un incert record de nostàlgia entristida amb una història que mai més no tornarà al món de la dansa, sinó com a exercici de reactualització per a que aquella sigui possible. És el passat fet present: justament perquè es coneix fins a l'última conseqüència les tècniques i llenguatge que van construir un patrimoni que és per definició efímer. D'igual forma que, en la darrera secció d'aquesta vetllada, l'amplificació del Vals de les Flors del Trencanous no passa necessàriament per complexos moviments, sinó pel reflex que produeixen els miralls de l'escenari: public i ballarins a totes dues bandes. És aquesta la meravella de seguir ballant. I que Malandain contagia perquè creu reconèixer-la encara en el món dels nostres dies, mentre seguim gaudint de la música de sempre.
..................................

En Joaquim Noguero a la Vanguardia 18/V/2014 parla del programa presentat al Centre Cultural Terrassa:


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada