Col·laboracions

Festivals

divendres, 28 de març del 2014

Drumming Live

Es presenta al Mercat de les Flors una de les primeres peces d'Anne Terese De Keersmaeker. Es tracta d'una experiència musical i dansada d'alta projecció escenogràfica. La que es veu a Barcelona és la producció del 2002, amb Rosas, la companyia de dansa; i Ictus, la de música; i amb el suport del Grup de Percussió de l'ESMUC.



Innocència coreogràfica i música absorta

Dansa i percussió van unides en l'imaginari de l'home primitiu: les celebracions rituals, les danses tradicionals i com a instrument de comunicació comunitari. En les darreres dècades una certa moda ha pretès recuperar aquells ancestres sonors i de moviment, que semblaria portessin incorporats un plus de connexió amb la natura i els valors que millor definirien la nostra doble filiació: éssers socials i sensibles. La percussió que mou i que fa sentir...

Steve Reich crea la música de Drumming després d'un viatge a l'Àfrica, els anys 1970-71. Es tracta d'una partitura rítmica, repetitiva, d'ampli ressò emocional, que exigeix al llarg de l'hora de durada diverses velocitats interpretatives i tensions gestuals. Anne Terese De Keersmaeker hi va incorporar, com si es tractés d'un altre instrument de percussió més, el rebot dels seus ballarins saltant i desplaçant-se sobre l'escenari en projeccions visuals: variacions en el temps i l'espai.

Innocència coreogràfica i música absorta: com per significar com és de fàcil i exigent la connexió amb el més primitiu de la consciència humana. Cinquanta-sis minuts i quaranta-tres segons, per ser exactes, tal i com assenyalen uns marcadors a cada extrem de l'espai, on l'espectador és convidat a una experiència musical i dansada d'alta projecció escenogràfica. L'important no és el que comunica (cas de fer-ho...) sinó la constant que produeix: que no és altra que la possibilitat de generar una connexió que percudeix la sensibilitat individual, com genera sentit de col·lectivitat. I ho fa amb músics de diverses procedències (amb l'excepció barcelonina dels membres de l'ESMUC, per a l'ocasió); ballarins mil·limètrics i naturals; però sobretot la caixa de ressonància que representa un públic, absort per la música, generant -al seu torn- moviment en forma d'imaginari col·lectiu.

Al capdavall la dansa contemporània necessita d'un receptor (auto)impressionable per completar la seva missió.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada